AP Hogeschool wil met Masterclasses Sustainable Communication praktische handvatten aanreiken
05/30/2023

Op 30 januari en 2 februari organiseert AP Hogeschool Antwerpen in samenwerking met Roularta Media Group de Masterclasses Sustainable Communication. Onder het motto ‘Walk the talk, talk the walk’ belooft het initiatief, gericht op communicatieprofessionals uit allerhande sectoren, een waar kwaliteitslabel voor bedrijven te zijn. Maar ook de hogeschool zelf heeft er baat bij. Pascale De Groote (algemeen directeur) en Wim Lauwers (departementshoofd media, design & IT) van AP Hogeschool leggen uit hoe dat precies zit.

“Omdat duurzaamheid zo’n belangrijk thema is en omdat we iets willen blijven betekenen voor onze alumni.” Wim Lauwers, departementshoofd media, design & IT, vat in een zin samen waarom AP Hogeschool Antwerpen besliste om samen met Roularta Media Group zijn schouders onder de Masterclasses Sustainable Communication te zetten. Levenslang leren is duidelijk belangrijk bij AP Hogeschool.

“De slagzin ‘Walk the talk, talk the walk’ past ook uitstekend bij onze filosofie om zeer praktijkgericht te werk te gaan”, vult algemeen directeur Pascale De Groote aan. “Deze masterclass heeft ook deze ambitie. We zijn het door deze filosofie trouwens gewoon om externe partners bij onze werking te betrekken en aan peer learning te doen.”

Sturende principes

Dat duurzaamheid een steeds belangrijker topic wordt, merken Lauwers en De Groote ook aan de input van de 15.000 studenten. “Zij houden ons scherp”, zegt Pascale De Groote. “In overlegorganen halen ze steeds vaker duurzaamheidstopics aan.” Net daarom neemt AP Hogeschool het bijbrengen van generieke competenties zoals attitudevorming, wereldburgerschap en duurzaamheidscompetenties op in het curriculum van elke student.

“Daarnaast hebben we duurzaamheid, diversiteit en inclusie opgenomen als sturende principes”, voegt Pascale De Groote nog toe. “Ze lopen transversaal door al onze organisatiedoelstellingen. Dat betekent concreet inzetten op welzijn en inclusie bij onze studenten en medewerkers, maar ook het energiezuinig renoveren van bestaande gebouwen en zorgvuldig nadenken over het bouwen van nieuwe campussen. Zo komt er een nieuwe campus op de oude slachthuissite. Het gaat bewust niet om nieuwbouw, maar wel om de reconversie van een site. Eigenlijk maakt duurzaamheid deel uit van de onderstroom van alle zaken, of het nu aankoopbeleid of mobiliteit aangaat.”

Tot slot vindt duurzaamheid bij AP Hogeschool ook steeds meer ingang bij onderzoek. “We zijn o.a. initiatiefnemers van een project over duurzaam verpakkingsontwerp en een project over duurzame stadsontwikkeling”, weet Wim Lauwers. AP Hogeschool is ook een van de intekenaars van de Green Deal van de Vlaamse overheid, waarmee die inzetten op nieuwe distributie- en consumptiemodellen.

Nood aan praktische handvatten

Voor de masterclasses rond sustainable communication gaat AP Hogeschool in zee met mediagroep Roularta en is er een focus op marketeers, communicatieprofessionals en journalisten. Een belangrijke doelgroep volgens Pascale De Groote: “Zij hebben een grote verantwoordelijkheid om burgers aan te zetten hun gedrag te veranderen. Als zij hun werk goed doen, kunnen ze meer mensen op hun boot meenemen.” “Ze kunnen een kader geven, duiden, maar ook het verschil aangeven tussen feiten en meningen. Niet onbelangrijk bij dit thema”, vult Wim Lauwers aan. Xavier Bouckaert, CEO van Roularta, beaamt dit in een interview over kwaliteitsonderwijs als een van de 4 Sustainable Development Goals waarop het mediabedrijf zich focust: “Marketeers zorgen voor de vertaalslag tussen bedrijf en consument. Bedrijven moeten het goede voorbeeld geven op vlak van duurzaamheid, maar ze moeten de consument daar natuurlijk over informeren.”

“In dit domein is er een grote nood aan zeer praktische handvatten”, licht Wim Lauwers een tipje van de ambitie van AP Hogeschool. “We zullen tevreden zijn wanneer we na deze masterclasses een zaadje bij de deelnemers hebben geplant over de manier waarop communicatie, marketing en journalistiek kunnen bijdragen aan een duurzame wereld en dat ze tools en manieren hebben om naar hun professionele praktijk mee te nemen.”

“En we hopen dat dit een verlengstuk kan krijgen in ons diplomagericht onderwijs”, vult Pascale De Groote aan. Ze besluit met een opvallende beeldspraak: “Vaak wordt naar verbeteringsprocessen, zoals in het domein van duurzaamheid, gekeken als een cirkel die je helemaal rond moet krijgen. Dat vinden wij niet ambitieus genoeg. Wij zetten de cirkel graag op een hellend vlak. Wij willen niet in rondjes blijven draaien, wel een opwaartse spiraal teweegbrengen.”