Roularta Masterclasses Sustainable Communication: Twee dagen vragen, to do’s en inzichten
05/30/2023

Meer dan 100 deelnemers in de main aula, 32 sprekers, 16 case-stories, 1635 slides op twee dagen: dat zijn de key-cijfers van de Roularta Masterclasses ‘Sustainable Communication’ die Roularta Media samen met de AP hogeschool organiseerde. Yep. These are the facts. Maar wat was de inhoud? Wat kon je opsteken? Wat kon je voelen, proeven, leren?

Eén zaak is in ieder geval duidelijk: het topic is meer dan ooit relevant. Van de opening key-note van Herman Toch tot de closing talk van Rik Vera: het is  overduidelijk dat we met z’n allen heel wat challenges en to do’s hebben als het over duurzaamheidscommunicatie gaat. Ik vat ze graag even samen in vragen, inzichten en to do’s, genoteerd uit de key-notes van onze sprekers en de talks die ik met hen had.

Dit zijn de belangrijkste vragen die je je nu moet stellen.

  1. Wat doet jouw bedrijf: keep the system ↔ innovate the system ↔ change the system?
    👉Herman Toch  – The Positive Sum Game
  2. Kun je aantonen hoe je deel van de oplossing bent van de klimaatneutrale economie van de toekomst?
    👉Iris Penninckx – Pantarein
  3. Hoe zie je duurzaamheidsrapportering? Als een verplichting of een kans?
    👉Chris Van Gils –  ContentMoon /Bart Lombaerts – Spyke
  4. Zichtbaar zijn en informeren is één iets, maar is het ook overtuigend?
    👉Reinout Van Zandycke
  5. Hoe kun je bijdragen aan een betere wereld én ook aan je eigen geluk?
    👉Robin Ibens – Shaved Monkey

Dit zijn de belangrijkste to do’s die je kunt oppikken

1. Wat duurzame merken en bedrijven kunnen doen:

  1. Duurzame producten en diensten betaalbaar maken
  2. Consumenten en gebruikers opleiden in duurzaamheid
  3. Access tot duurzame producten en diensten accessible maken

👉Joeri Van den Bergh – Insites Consulting

2. Het waardecreatiemodel van elk bedrijf moet evolueren van 2 naar 6 types van waarde.
Niet enkel financieel (1) en operationeel (2), maar ook intellectueel (3), menselijk (4), relationeel (5) en natuurlijk (6). Deze evolutie wordt opgelegd door de overheid.
👉Nele Pieters – Encon

3. Duurzaamheid tastbaar maken doet je niet (enkel) met feiten en cijfers, maar met verhalen.
Schone verhalen. Verhalen die u raken, zonder pijn te doen. Verhalen die mensen samenbrengen, in plaats van verdelen.
👉Britt Busyene – Sustainababbels

Dit zijn de belangrijkste inzichten die je kunt meenemen

1. Duurzaamheid als thema leeft in Vlaanderen.
9 op de 10 Vlamingen heeft hierin enige tot sterke interesse. Deze interesse is sterker naarmate men hoger is opgeleid
👉Winfried Mortelemans – B-Pact

2. Wij Vlamingen maken ons soms precies nog kleiner dan wat er eigenlijk al is.
Dat is de omgekeerde beweging van greenwashing. Wachten tot je de groenste leerling van de klas bent, is verloren tijd
👉Dimitri Barbe – Make Sense

3. We have a duty to aspire better ways of doing business.
With knowledge and transparency being at the heart of this transition, we have the power to positively change the way we behave daily. Be proud of it, talk about it! However, communicating on your efforts can only be done by respecting a basic set of rules to prevent any greenwashing.
👉Victor Buisseret – ComtoZero

4. We gaan ons gedrag moeten veranderen.
En daarvoor gaan we een verhaal nodig hebben. Niet scary. En niet boring. Mensen veranderen niet graag. We gaan de natuurlijke weerstand van mensen tegen verandering moeten overwinnen. We gaan een compelling reason to change moeten hebben. En die moet positief zijn. En een challenge aanbieden. Iets waar we ons samen voor kunnen engageren.
Een ambitieuze droom.
👉Rik Vera