Waarom het nu hét moment is voor deze masterclass over duurzaamheidscommunicatie
05/30/2023

Toegegeven, het jaar is nog maar pas begonnen en de meeting en to do agenda voor de volgende weken is alweer goed gevuld. Met veel dringende zaken. En zaken die je dit jaar zeker nog moet aanpakken. Kans is groot dat ‘duurzaamheidscommunicatie’ ook op de planning staat. Is het niet voor nu, dan zeker voor 2026…Want in dat jaar wordt voor een groot aantal bedrijven het duurzaamheidsverslag een Europese verplichting. Dat is alvast één goede reden om je er nu al over te beginnen informeren, maar er zijn nog meer goede redenen, waarom het slim is om in 2023 alvast de eerste (of verdere) stappen te zetten met het uitwerken van je sustainability communicatie…

  1. Consumenten kiezen steeds vaker voor duurzame bedrijven
    10 jaar geleden was ‘groen’ denken, is voor een kleine groep ‘wereldverbeteraars’ maar zoals uit de duurzaamheidsbarometer van Encon blijkt, ligt dat vandaag de dag wel even anders. Zo geeft dit onderzoek aan dat maar liefst 91 % van de Vlamingen minstens af en toe bewust voor een duurzamer product kiest.
  2. Consumenten willen correct geïnformeerd worden
    Wanneer consumenten bewust willen kiezen voor duurzame producten, willen ze daarover wél correct geïnformeerd worden. En daar treffen we een achterdochtige consument aan, alert voor greenwashing, beducht voor marketingsprookjes en op zoek naar transparante communicatie als deel van een groter verhaal.
  3. Duurzaamheidsverslag verplicht vanaf 2026
    Vanaf 2026 moet een aanzienlijk aantal organisaties voor het eerst een duurzaamheidsverslag publiceren om te voldoen aan een nieuwe Europese CSRD richtlijn. Het gaat hierbij om standaarden rond milieu, rond sociale topics en rond bestuurlijk beleid. Ondernemingen moeten niet alleen hun impact op mens en planeet in kaart brengen, ze moeten ook rapporteren over de impact van duurzaamheidsrisico’s en -kansen op hun financiële gezondheid. Eerder dan een verplichting, kunnen bedrijven deze verslaggeving ook als een opportuniteit zien, om op een transparante, op algemene standaarden gebaseerde manier hun verhaal te vertellen.
  4. Elke stap is een stap. Ook de eerste, en de tweede…
    Eén van de vaakst vernoemde reden om (nog) niet over duurzaamheid te communiceren, is dat bedrijven het gevoel hebben ‘nog niet klaar te zijn’.
    Ze willen wachten tot ze alles ‘picture perfect’ in orde hebben. Maar het perfecte plaatje bestaat niet in duurzaamheid, we kunnen altijd beter…Neem je publiek bij de hand en vertel, op een authentieke, eerlijke manier over wat je wél en niet al kunt doen, waar je staat, wat de pitfalls zijn, waar je tegenaan loopt, wat je ambities zijn voor de toekomst en hoe je daar naartoe wil werken. Stap-voor-stap…