The Positive Sum Game
“Je duurzamer voordoen dan je zelf bent, is een slechte communicatiestrategie. De consument wordt steeds slimmer als het gaat om duurzaamheid.”
De consument wordt steeds slimmer als het gaat om duurzaamheid. Feiten worden gecheckt en bedrijven direct afgestraft als het niet blijkt kloppen. Maar anderzijds gaat het ook om een gebrek aan durf en trots bij de bedrijven die wel al ver staan op het vlak van het combineren van winst voor zichzelf en voor de wereld. Positieve boodschappen mogen wat ons betreft een stuk steviger in de kijker worden gezet. Organisaties beseffen te weinig dat ze daarvoor over een ‘army of friends’ beschikken dat enorm veel teweeg kan brengen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat verandering in gedrag tot stand komt als er meer positieve aandacht is voor duurzame successen en groeit het besef dat het belangrijk is om vooral kleine successen en stappen te communiceren.
Uit: Interview Herman Toch & An Maes – Bloovi
“Naast weten waar je als organisatie voor staat, is ook weten waar je organisatie voor gaat een erg belangrijke troef.”
Een nieuwe generatie ‘winnaars’ neemt het speelveld over. Het zijn bedrijven, ondernemers en organisaties die schijnbaar moeiteloos talent, aandacht en middelen aantrekken. Wie hen door een klassieke bril bekijkt, kan hen moeilijk plaatsen. Ze vallen niet onder de noemer ‘profit’, want ze zetten in op de maatschappij. Maar ze horen ook niet bij ‘non-profit’, want winst is er wel degelijk belangrijk. De nieuwe winnaars gaan voor maatschappijbouwend ondernemen. Ze combineren better for me + better for the world en spelen hun eigen spel: The Positive Sum Game.
Uit: Herman Toch & An Maes –The Positive Sum Game – The Positive Sum Game is een gids voor elke organisatie die maatschappijbouwend ondernemen wil koppelen aan eigenbelang.