Words that Work
Research study van Radley Yeldar – Lodin, gepresenteerd door Robin Ibens – CEO The Shaved Monkey
Radley Yeldar deed uitvoerig onderzoek naar duurzaamheidscommunicatie in vier fases:
- Ze spraken met professionals in duurzaamheidscommunicatie uit een brede waaier aan sectoren. Ze bevroegen hen naar wat er goed gaat, wat er fout gaat, en welke tips ze kunnen aanbevelen.
- Ze hielden een grootschalig kwalitatief onderzoek. Daarbij maakten ze gebruik van taalanalyse-software om de webpagina’s met als topic ‘duurzaamheid’ te scannen bij 50 van de Forbes 100 meest waardevolle merken. Deze bevindingen vergeleken ze met 10 sustainable brands die een leiderspositie in de markt hebben.
- Ze bestudeerden de bestaande markt en academisch onderzoek, op zoek naar de meest recente en meest degelijke inzichten over duurzaamheidscommunicatie.
- Ze interviewden allerhande experts, zoals semiotici, ecolinguisten en wetenschapscommunicatieprofessionals om perspectieven uit hun verschillende disciplines te verzamelen.
Op basis van hun bevindingen kon Radley Yeldar 10 principes concluderen:
- Put your audience first,
- Bring in diverse voices and opinions
- Get specific
- Frame it right
- Avoid the s-word
- Explain the why
- Make it personal
- Be honest
- Make the future tangible
- Say it your way
Deze principes zijn eenvoudig te verstaan, maar niet altijd makkelijk om toe te passen in de praktijk. Het is moeilijk om titels en teksten met duurzaamheid op te stellen, maar geeft wel resultaat als je communicatie zich onderscheidt van de massa, het lezerspubliek activeert en jouw eigen objectieven bewerkstelligt.